Arbeid, samenwerking, teams
Werk neemt een belangrijke plaats in in ons leven. We verdienen ons geld met werken, we ontlenen status aan werk en we vinden er voldoening in. Ook ontstaan er sociale contacten op het werk. Niet zo vreemd dus, dat een conflict op het werk zoveel impact heeft. Een conflict geeft wantrouwen, onzekerheid, machteloosheid, boosheid en verdriet. Dat geldt voor allen die bij het conflict betrokken zijn; managers en medewerkers. Niet voor niets is een arbeidsconflict vaak de aanleiding voor een ziekmelding. Gevolg voor de organisatie is een verminderde productie en voor de conflicthebbers veel stress. Reden genoeg om een arbeidsconflict snel, liefst al in het beginstadium op te lossen. Niemand zit te wachten op juridische procedures die lang kunnen duren en waarvan de uitkomst vaak onzeker is.
Arbeidsconflict, wat kost het?
De werkelijke kosten van een arbeidsconflict zijn niet altijd goed zichtbaar. Naast salariskosten en juridische kosten zijn er ook onzichtbare kostenfactoren. Een arbeidsconflict levert veel negatieve energie op, met negatieve uitstralingseffecten op andere delen van de organisatie.
Arbeidsconflict en verzuim, wat doe je er aan?
De Wet Verbetering Poortwachter schrijft voor dat werkgever en werknemer inspanningsverplichtingen hebben om tot een goede re-integratie te komen. Dit betekent dat er ook bij uitval ten gevolge van een conflict inspanningen geleverd moeten worden om tot werkhervatting te komen. Wordt er niets aan de kwestie gedaan dan kunnen zowel werkgever als werknemer hier (financieel) op afgerekend worden.
Wat levert mediation u op?
Een arbeidsconflict kan duizend-en-een-redenen hebben. Als mensen geen steun en verbinding voelen, verergert dat de situatie. Men komt dan terecht in een spiraal van (negatieve) energieverlies; dat geldt zowel voor de leidinggevende als de medewerker. Als u het hebt over conflicthantering, is een van de belangrijkste uitdagingen dat mensen leren te zorgen dat ze bij een conflict weer op (positieve) energie komen. Mediation kan zorgen voor een soort externe batterij. Deze hulpbron schakelt u in, omdat u er samen niet meer uitkomt. De mediator laat u ervaren dat er naar u wordt geluisterd. Dat kan steun geven.
Hulpbronnen zijn belangrijk bij het voorkomen en het oplossen van conflicten. Arbeidsmediation kan veel vaker worden ingezet, juist vóór het moment van uitval of het versturen van ‘dreig’brieven bij het opbouwen van dossieropbouw. Laat het niet uit de hand lopen en schakel een mediator in. Een mediator kan de verbinding weer tot stand brengen, de relatie doen behouden als u merkt dat u niet op één lijn zit.
De uitkomst?
Niet de mediator, maar de partijen zelf bepalen uiteindelijk de oplossing voor het conflict. Daardoor zijn er meer creatieve oplossingen mogelijk dan in een juridische procedure. De uitkomst van een mediationtraject kan zijn dat werkgever en werknemer de arbeidsrelatie herstellen met nieuwe afspraken. De uitkomst kan ook zijn dat partijen op een goede manier afscheid van elkaar nemen. Dan maakt de mediator een Vaststellingsovereenkomst Ex artikel 7.900 e.v. BW voor een beëindiging met wederzijds goedvinden, waarbij werknemer altijd zijn rechten op een WW behoudt.
Welke onderwerpen?
Bij een arbeidsmediation kan het gaan over
-
- een conflict of stagnatie in de samenwerking
- een conflict of spanningen in een team, team mediation
- re-integratie na verzuim door ziekte of ongeval (dikwijls op basis van een doorverwijzing door een bedrijfsarts)
- pesten, (seksuele) intimidatie of discriminatie op de werkvloer. Psychosociale arbeidsbelasting (PSA) zijn factoren in de werksituatie die stress en uitval teweeg brengen. Onder PSA verstaan we seksuele intimidatie, pesten, agressie en geweld, discriminatie en werkdruk. Het percentage van arbeidsgebonden ziekteverzuim als gevolg van PSA is hoog.
- de inzetbaarheid van seniorwerknemers
In de afgelopen jaren is duidelijk geworden dat met name 50plussers in veel organisaties langzaam maar zeker op een zijspoor belanden. Jammer van zoveel talent en menselijk kapitaal! Bij deze generatie werknemers kunnen conflicten en spanningen op de werkvloer gaan over- behoud en verbetering van functionele inzetbaarheid;
- een balans te vinden tussen belasting en belastbaarheid van de werknemer;
- behoud en verbetering van arbeidstevredenheid;
Specialisatie: Mariëtte heeft in 2010 een masterleergang gevolgd van 10 dagcolleges betreffende het onderwerp inzetbaarheid van de oudere werknemer. Zowel in mediation als in coaching reik ik deze opgedane kennis aan bij het bespreken van verwachtingen, veranderde zingeving en waarden voor de oudere werknemer als ‘bouwstenen’ voor het maken van (her)nieuwde afspraken bij geschil of impasse in de relatie tussen werkgever en werknemer.